صندلی اداری خوب را بشناسید

صندلی اداری خوب را بشناسید

آخرین اخبار و مقالات

با شنیدن اسم صندلی اداری این تصور در ذهن تداعی می‌شود که موضوع درباره صندلی است که فقط در ادارات استفاده می‌شود اما منظور از این صندلی، صندلی است راحت و ارگونومیک و استاندارد که برای انجام هرکار پشت میزیء استفاده می‌شود حال ممکن است در خانه استفاده شود و یا شرکتی اداری، تجاری، آزمایشگاهی و … که بسته به محیط استفاده در دسته‌بندی‌های گوناگونی قرار می‌گیرند برای مثال صندلی گیمینگ در ردیف صندلی اداری است اما با توجه به تفاوت‌هایی که با آن دارد در شاخه‌ای جداگانه قرار می‌گیرد.

در این نوشتار تلاش کردیم تا اطلاعاتی جامع و کامل درباره این نوع صندلی و ویژگی‌ها و مشخصه‌های منحصربه‌فرد و همچنین تفاوت آن با انواع دیگر صندلی در اختیارتان بگذاریم پس برای اطلاع از تمام ویژگی‌های این کالا با گروه صنعتی اجلاس همراه باشید.

صندلی اداری به چه صندلی گفته می شود

امروزه بسیاری از کارها پشت کامپیوتر انجام می‌شوند و برای حفظ سلامتی و افزایش راندمان کاری استفاده از صندلی خوب اهمیت بسیاری پیدا کرده است، صندلی که با نشستن روی آن احساس راحتی کنیم و به کمر و ستون فقرات آسیبی نرسد. چنین صندلی با عنوان صندلی اداری شناخته می‌شود که زیر شاخه‌های بسیاری دارد همچون صندلی مدیریتی، صندلی کارمندی، صندلی کنفرانس، صندلی کانتر، صندلی اپراتور، صندلی آزمایشگاهی، صندلی انتظار و صندلی گیمینگ.

عوامل بسیاری بر نوع و کیفیت و قیمت تاثیر دارند همچون جنس، مدل، رنگ، سایز. ارگونومیک بودن صندلی از مشخصه‌های اصلی این نوع صندلی است، صندلی که با شرایط فیزیکی انسان هماهنگ باشد. نشیمنگاه صندلی دومین عامل مهم است که به مشخصه‌های نرمی، اندازه و ارتفاع باید توجه شود. نشیمنگاه صندلی باید از فوم‌های با دوام و با کیفیتی ساخته شده باشند تا امکان استفاده طولانی مدت در طول شبانه روز را داشته باشد. اندازه استاندارد نشیمنگاه بین 15 تا 19 سانتی‌متر است.

ارتفاع صندلی اداری باید به اندازه‌ای باشد که پاها به صورت استاندارد و در زاویه 90 درجه روی زمین قرار بگیرند. پشتی نرم و قوس‌دار و همچنین ضخیم نیز از دیگر اجزای صندلی است که باید بین 10 تا 30 سانتی‌متر قابلیت حرکت داشته باشد تا کاربر احساس راحتی بیشتری در حین کار داشته باشد.

دسته‌های صندلی اداری علاوه بر قابلیت تنظیم باید با آناتومی دست هماهنگ باشد طوری که دست، ساعد و بازو روی دسته قرار بگیرد.

صندلی‌های اداری در دو دسته چرخ‌دار و پایه‌ای تولید می‌شوند که چرخ‌دار بودن مزیت برتری محسوب می‌شود و راحتی بیشتری به همراه  دارد.

انواع صندلی های اداری

صندلی اداری بر اساس موقعیت مورد استفاده تقسیم‌بندی می‌شود مانند مراکز درمانی، شرکت‌ها، مراکز آموزشی و یا ادارت و … آنچه این صندلی‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند تعداد پایه، روکش و محیط مورد استفاده است. در ادامه به انواع صندلی‌های اداری خواهیم پرداخت:

صندلی کامپیوتر:

طراحی و تنظیمات ارگونومیک و پایه‌ی 5 تایی این امکان را به کاربر می‌دهد تا به بهترین و راحت‌ترین شکل از میز کامپیوتر استفاده شود و در محیط کاری خود حرکت کند. تقاضا برای این صندلی بسیار بالاست و در نتیجه طرح و انواع بسیار متنوعی دارد.

صندلی مدیریت:

صندلی مدیریت در مقایسه با این نوع از صندلی با پشتی بلند و در سایزهای بزرگ‌تری ساخته‌ می‌شود در نتیجه بهتر است در محیط‌های بزرگ از آن استفاده شود. این صندلی به دلیل راحتی و بزرگی، قابلیت کار و فعالیت طولانی مدت را برای کاربر فراهم می‌کند. به دلیل سایز خارج از استاندارد و همچنین بزرگی این صندلی، قیمت بسیار بالایی دارد.

صندلی پذیرش:

به صندلی پذیرش صندلی مهمان نیز گفته می‌شود و ساختار آن از چوب و پلاستیک است و در طرح‌ها و با رنگ‌های مختلفی ساخته می‌شود. صندلی پذیرش در دو نوع پایه‌ای و سورتمه‌ای تولید می‌شود.

صندلی 24 ساعته:

پشتی و نشیمنگاه ضخیم و همچنین طراحی و تنظیمات ارگونومیک در صندلی اداری 24 ساعته این امکان را به کاربر می‌دهد تا ساعت‌های طولانی را پشت میز بنشیند و کاملا منطبق با شرایط فیزیکی انسان است.

صندلی کنفرانس:

صندلی کنفرانس و یا هیئت مدیره مناسب اتاق هیئت مدیره است. و برای اتاق سمینار و جلسه هم استفاده می‌شود. طراحی این صندلی به صورتی است که در کنار راحتی، کاربر نمی‌تواند زمان طولانی روی صندلی بنشیند و تنظیمات کم‌تری در مقایسه با دیگر صندلی‌های اداری دارد.

صندلی آموزشی:

همان‌طور که از نامش پیداست فضای کاربرد این صندلی در مراکز آموزشی و مدارس است. طراحی ساده این صندلی به کاربر این امکان را می‌دهد تا به راحتی از آن استفاده کنید و فاقد تنظیمات است.

صندلی اجرایی:

صندلی اجرایی، صندلی راحت و پرکاربرد است. در ساخت نشیمنگاه و پشتی این صندلی از چرم طبیعی و یا مصنوعی استفاده می‌کنند. و تنظیمات بیشتری نسبت به دیگر صندلی‌ها دارد. طراحی شیک و ظاهر زیبا سبب شده تا تنوع طرح و رنگ و قیمت در این محصول بالا باشد. این صندلی مناسب استفاده مدیران هم هست.

صندلی مِش:

از این صندلی به عنوان صندلی کامپیوتر هم استفاده می‌‎شود. نشیمنگاه و پشتی صندلی مِش از پارچه ساخته می‌شود تا هوا به خوبی جریان داشته باشد تا سبب افزایش گرما و حرارت نشود. هزینه‌ی تمام شده‌ی این صندلی به خاطر طراحی ساده و استفاده از پارچه پایین‌تر از دیگر صندلی‌هاست.

صندلی کلاسیک:

نشستن روی صندلی کلاسیک به شکلی است که هنگام نشستن زانوها بین زاویه 60 تا 70 درجه قرار می‌گیرند. در نتیجه از فشار وارده به پاها حین نشستن جلوگیری می‌شود. این صندلی برای کسانی که از مشکلات زانو و پا رنج می‌برند بسیار مناسب است.

صندلی رستوران:

صندلی رستوران یا صندلی کابینتی بسیار سبک و حمل و جابجایی آن بسیار راحت است. این صندلی در سایزهای کوچک و استاندارد ساخته می‌شود. در نتیجه به شکلی کاربردی و کارآمد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این صندلی در طرح و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند.

صندلی اپن:

امروزه تنوع در طراحی و رنگ‌بندی این محصول بسیار افزایش پیدا کرده است. صندلی اپن از کافه و رستوران گرفته تا منازل کاربرد دارد. از مهم‌ترین مشکلات این صندلی شکسته شدن پایه‌هاست زیرا فشار اصلی روی پایه‌های این صندلی است.

صندلی انتظار:

از این صندلی در هر فضایی که انتظار کشیدن یکی از ارکان‌های اصلی آن است استفاده می‌شود. مانند فرودگاه‌، ترمینال، مراکز درمانی و بهداشتی، بانک و … این صندلی در چند مدل در بازار موجود است، ساده و یا همراه با میز پذیرایی. نشیمنگاه و پشتی این صندلی نیز گاها چرمی و یا فلزی است.

صندلی گیمینگ:

صندلی گیمینگ از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین صندلی در دسته صندلی اداری است. طراحی و تنظیمات بسیار ارگونومیک سبب شده تا این صندلی تفاوت‌های بسیار مهمی با دیگر صندلی‌های این دسته داشته باشد. پشتی بلند و نشیمنگاه بزرگ مشابه ماشین مسابقه ساخته ‌می‌شود. تا کاربر علاوه بر داشتن فضای مانور احساس راحتی و تسلط کامل به میز کامپیوتر داشته باشد.

صندلی آمفی تئاتر:

صندلی فوق‌العاده ساده و فاقد تنظیمات که به دو شکل تا شو و ساده طراحی و تولید می‌شوند. زمان استفاده از این صندلی محدود است در نتیجه، چندان به راحتی نشیمنگاه و پشتی در ساخت این صندلی توجه نمی‌شود.

صندلی کار:

حجم کم، ساخته شده از مواد نسوز و دوام بالا این صندلی را برای محیط‌های کارگاهی و تولیدی بسیار مناسب کرده است.

صندلی آزمایشگاهی:

سطح غیر لغزنده و قابلیت تنظیم ارتفاع تا 75 سانتی‌متر این صندلی را برای استفاده در محیط‌های آزمایشگاهی و بیمارستانی بسیار مناسب کرده است. سطح غیر لغزنده استریل راحت صندلی را ممکن می‌کند. روکش صندلی آزمایشگاهی به صورت یک تکه تولید می‌شود و فاقد درز است تا از نشر و ورود میکروب جلوگیری شود.

صندلی ارگونومیک:

اگر درد کمر، پا، گردن و سفتی عضلات و ستون فقرات برایتان اهمیت دارد. پس بهترین گزینه برایتان صندلی ارگونومیک خواهد بود که کاملا بر اساس استانداردهای فیزیک انسان ساخته می‌شود. به هنگام نشستن روی این صندلی بدن در موقعیتی درست و استاندارد قرار می‌گیرد و گردش خون افزایش پیدا می‌کند. و این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا ساعت‌های طولانی رو صندلی بنشیند. تنظیمات صندلی اجازه می‌دهد تا کاربر صندلی را در ارتفاع و شیب و زاویه‌ی مناسب تنظیم کند.

صندلی اداری خوب، چه صندلی است؟

مهم‌ترین خصیصه صندلی اداری راحتی، ارگونومیک بودن و طراحی آن است که تمامی این‌ها در نشیمنگاه، پشتی و تنظیمات خلاصه می‌شوند.

پشتی صندلی اداری باید دارای نگهدارنده قوس کمر باشد. در برخی صندلی‌ها پشتی صندلی قابلیت تنظیم دارد. این قابلیت در قسمت پشتی آسیب‌های ناشی از نشستن طولانی مدت را در ناحیه کمر کاهش می‌دهد.

بهترین صندلی اداری صندلی است که حداقل قابلیت 5 تنظیم و حداکثر 14 تنظیم را داشته باشد. این تنظیمات در بخش قوس کمر، عرض و ارتفاع دسته، عرض و ارتفاع و زاویه پشتی، زاویه نشیمنگاه و کنترل سفتی صندلی است.

چرخ صندلی اداری و نوع کیفیت و گردش آن بسیار مهم است

فوم و پارچه صندلی باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشد تا کاربر پس از ساعت‌ها نشستن احساس خستگی و یا درد در ناحیه باسن نداشته باشد و بافت پارچه باید به راحتی سبب چرخش هوا شود و دمای بدن را افزایش ندهد.

مطالب خواندنی‌تر درباره اینکه چطور یک صندلی اداری خوب بخریم؟

اهمیت کیفیت در صندلی اداری

طبیعی است هر اندازه کیفیت صندلی بالاتر باشد راندمان کاری افزایش پیدا می‌کند. اگر کاربر از صندلی راحت و ارگونومیک‌تری استفاده کند علاوه بر افزایش تمرکز کاری قادر خواهد بود در ساعت‌های طولانی‌تر کار کند و سلامت جمسی‌اش نیز حفظ شود. مکانیزم‌های مورد استفاده در تولید صندلی نباید خللی در روند کاری کاربر ایجاد کند. مواردی که باید هنگام خرید صندلی اداری با کیفیت به آن‌ها دقت شوند عبارتند از:

  • پشتی قابل تنظیم و راحت صندلی به همراه قوس کمر و پشتیبانی کامل از ستون فقرات
  • قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی و قرارگیری 90 درجه زانو حین نشستن روی صندلی
  • قابلیت تنظیم دسته صندلی و تراز بودن آن با دست، ساعت و بازو
  • استفاده از مموری فوم در ساخت نشیمنگاه صندلی اداری

کلام آخر

قبل از خرید صندلی اداری بهتر از صندلی‌های متفاوتی را امتحان کنید. تا با توجه به محیط کاری خود بهترین را انتخاب کنید. گروه صنعتی اجلاس تولیدکننده مبلمان و صندلی‌های اداری، پیشرو در ارائه بهترین و کیفی‌ترین صندلی‌های اداری و مبلمان اداری بهترین گزینه‌ها را با بهترین قیمت پیش‌روی شما قرار خواهد کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با ما تماس بگیرید.